Ledig idag

Började med att städa lägenheten.
När gubben kom hem åkte vi till klubben.
Lite bilder från dagen.


Lennart tränar framåt sändande.


Fin fart ut.


Till "rätt" avstånd.


Där efter ner i "skritt"


Duktig pojke får leka med bollen.


Vänta tills den landar är ju dumt.


Roligare att fånga i luften.



Lite hopp tränades också.


De är mycke päls som ska över.


Frisco slapp "lydnad" idag.


Inte han emot.


Kul med slalom


Snart slut.


Nu då? vart ska jag nu?? Undrar Frisco.


kul även med balams.


Hopp är roligt


Även genom däck



lite väl enkelt



Hopp är roligt.


fart ska de vara.


De är kul..


Hoxx fick också göra en del.


bland annat Vittring.


Måste kolla alla.


Vill ju inte ta fel. Då får man inge gotta.


Rätt ska de va då blir matte glad =) och rätt tog han!!

De blev mer träning men inga flera kort från klubben.


22 grader i skuggan. så vi avslutade med lite bad.


Härligt tycker Marre




Blöt blir man och pälsen tung  =)



Först skakar men nacken


Sedan rygg


sist svans och bakben


Inte såå stor när man är blöt.


Frisco tycker också om att bada.


härligt att få simma lite



och hämta leksaker


Hoxx undrar. Kommer du eller??


slipp då!





Myggit var det. bet Hoxx flera gånger runt ögat.


Hoxx försöker flörta till sig ett extra dopp.

Men de gick inge bra, men de blir säkert flera gånger.
TACK Säll för lånet av eran fina strand. Vi kommer igen..





Hemma!

Lennart var ju till veterinären i tisdags för att få Hoxx undersökt och röntgad.

Då denna veterinär inte sett Hoxx tidigare plåtar var de svårt att säga exakt hur mycket hans höfter försämrats, men det dom kunde konstatera var att de nu var skillnad på höger och vänster vilket det inte varit tidigare.

Dom kunde konstatera (enligt plåtarna iaf.) var att hans tid här på moder jord INTE var över!!  

Hoxx är alltså hemma!  Vilken vinst lott!!

 

Hoxx går nu på anti inflammatoriskt och smärtstillande.

Han ska göra det i 2 veckor, sedan får vi se.

Jag har återigen en livsglad, arbetsvillig kille.

Vi får dock inte tävla på ett tag, vi får se vad som händer efter 2 veckor.

 

Vi tar de lite lugnt ett tag och sedan…..

Får framtiden utvisa vad som händer.


Faan på väggen?! Grattis

Vi börjar med de roliga.

Lennart och ”Marre” gjorde en fin fin lägre spårtävling i lördags på Ockelbos BK

Dom blev uppflyttad till högreklass spår  med fin fina 555.50 och en andra placering.
Snuvad på första platsen med 0,25 poäng hi hi hi


 

Bra gjort & STORT GRATTIS !!

 

Min älskade lille Hoxx.

Man ska inte måla faan på väggen, men


De började för ca 1 år sedan när jag var på en av klubbens föreläsningar.

Den skade fria hunden!

De jag mest tog med mig från den föreläsningen, var att gångarten skritt är nästan bort glömd.

Hundar som sällan/aldrig går i skritt, bygger fina muskler om man tränar sakta skritt.

Självklart skulle här tränas =)

Märkte att Hoxx hade otroligt svårt för skritt?

Trodde självklart att de var för att han var otränad då han i stort sett hela sitt liv gått lös.

Men hur mycke vi än tränade på skritt, så valde han att gå ett väldigt väldigt sakta ”trav”.

Tänkte inte så mycke på de just då.

 

För 3-4 månader började jag upptäcka att Hoxx går konstigt med bakbenen?

Han ”visp / vrider”  fram högre bak bland annat.

Tänkte inte så mycke på de heller just då.

 

På våran tävling i högre klass för några veckor sedan ville han inte göra hoppet???

De är inte likt Hoxx, men måste erkänna att hopp har vi inte tränat sedan i vintras, för de kan han och älskar.

Så på tävlings lydnadskursen skulle vi träna hopp, visst han hoppade men inte med glädje och inte så gärna trotts massa pepp.

När vi i helgen var i Ockelbo träffade jag ett kullsyskon som fått artros på sina höfter.

Jag har ju länge vetat att Hoxx inte kommer leva ett långt liv då jag fick veta att Hoxx har D-höfter med pålagringar när han bara var året. 
Det tog mig väldigt väldigt hårt när jag fick de beskedet, och känner att jag nu inte fixar att sakta se honom bli sämre och sämre. Jag har därför bestämt mig för att Hoxx ska få somna in om vetrinären hittar någon försämring som är anledningen till min oro.

Man ska inte måla faan på väggen, men de känns som om de är lite väl mycke ”små” saker för att allt ska vara bra.

Visst jag skulle kunna flytta till husvagnen med Hoxx tills vi köpt ett hus för att han ska slippa gå upp till tredje våningen till lägenheten, men vad är de för liv.

En brukshund i en ”trång” husvagn?

 

Självklart hoppas jag att jag gråtit mig till söms de 3 sista nätterna i onödan, men……


P.s 
jag antar att de är massa stavfel (mer än vanligt)
Men svårt att skriva när tårarna konstant rinner ner för mina kinder.  



 


Är de någon idé att ha en blogg?

Jag tror inte att de är någon som läser våran blogg, delvis för att vi är så slarvig att skriva här, men även för att väldigt många idag har FB och där skriver jag betydligt oftare än vad jag skriver här.

 

För er som eventuellt inte har FB ska jag berätta vad jag gjort den sista tiden.

Den 2 Maj började jag på mitt säsongs jobb på kyrkan i Woxna. Jag har jobbat där på sommaren nu dom 7-8 sista åren, men jobbar ju även som kyrkogårds vaktmästare på helger även på vintern, vilket gör att jag på sommaren jobbar mer än 100 %.

Jag har en liten ”truck” jag använder dagligen, trotts de så är de en fågel som gjort en fågelbo i motorn på batteriet. Än så länge bara ett ägg, är de flera efter helgen så får jag GÅ tills fågelungarna flugit ur boet, för inte kan jag ta bort det när dom lagt ner så mycke jobb på sitt bo.


 

 

När jag skrev sist var de fortfarande snö på backen. Den är nu borta och sommaren är på ingång. Vi har lagt en del spår sedan snön försvann och en del uppletande har de också blivit.

 

Jag har till och med tävlat högre klass spår 2 gånger.

Eller tävlat och tävlat.

Jag & Lennart med hundar åkte ner till Skultuna på fredag förmiddag.
Fick en mysig kväll med Tina, Håkan, ungdomarna alla vovvarna. Även Erkki och Pia kom förbi. vi åt gott och hade en liten film kväll. (tittade på MH) 


På högre spår i Skultuna började tävlingen med spår som de brukar göra.

Vi fick en fin spår upptags ruta. Hoxx gick ut i rutan men hittade inget.

Fick skicka om och då fick han tag i spåret och sprang ut rätt håll.

Åååå vad glad man blir då, vi gick och gick och så stannade han och markerade en pinne.

Lyckan är då fullständig när man får första bekräftelsen på att man är på rätt väg.

Sedan gick vi och gick och gick men inte en pinne. Plötsligt var vi tillbaka i upptagsrutans bak kant. Då var de bara att kliva av med en pinne funnen var de ingen idé.

Så då var de färdig tävlat den dagen.

Av 7 lägre hundar var de 1 som klarade spåret och av 5 högre hundar var de 2 som klarade spåret. Alltså så var jag inte ensam som sprack på spåret.

Ja ja de är bara ta nya tag. ( vilket inte alltid är så lätt)

 
Spår påsläpp i Skultuna



Helgen efter hade jag även kommit med på högre spår i Avesta. VILKEN TUR!  =)

Tog husvagnen själv på fredags kvällen. Jag och Hoxx hade en mysig kväll, gick promenad och tränade lite på morgondagens tävlings plan och självklart var han tok duktig, vilket gjorde att jag verkligen såg fram emot att få tävla. Om vi nu skulle klara spåret…

 

På samlingen drog jag start nr 4.

Hoxx gjorde ett kanon upptag åt rätt håll…

Vi hittade pinne på pinne. Hade en lång sträcka genom massa ”skvattran” eller vad de heter och där hittade vi inga pinnar så 2 pinnar borta, men 5 + slut.

Så vi fick vara med på lydnaden.

Vi fick 9,5   10 på spårupptaget. 8  8 på spåret.

På uppletande blev de 5 skick och 4 föremål, dock lite lek med de ena föremålet men fin fina avlämnade. Poäng 9,5  10 på uppletande.

Nu jävlar… vi hade chans på uppflyttning.

Men vi var bara 4 kvar till lydnaden då dom andra spruckit på spåret så de var nästan ingen vila.

Värmen och den korta vilan tog hårt på Hoxx. Trotts de så orkade han leka på platsliggningen  (snyft) där var uppflyttningen borta.

Jag var såå arg och otroligt besviken på Hoxx när vi gick in på tävlingsplanen då han rest sig på plats liggningen.

Vilket han kände men trotts de gjorde han en skaplig lydnad och vi fick poäng på krypet (poäng 6 av båda) som jag INTE räknat med.

 Men när vi kom till hoppet orkade han inte.. så en nolla även där.

Men ett godkänt resultat (igen ) i högre klass spår åkte vi hemåt igen.

Vi blev godkänd i högre klass redan 2009.

Ja ja de är bara titta efter flera tävlingar och fortsätta träna.

Lägga mycke krut på platsliggningen och hopp.

 

Är dock lite orolig att  Hoxx har lite känningar av sina höfter.

Har tränat hopp lite nu efter tävlingen och trots att hoppet är 60cm vill han inte gärna hoppa.

 

 

Jag har gjort en ny tatuering.

Den representerar hundarna vi har / haft.

Har velat gjort den en tid, gjorde ju en henna i Thailand för att känna mig för, men nu är den på riktigt.

 

Dom 2 röda är MINA vovvar.

Som ni ser så är de små hjärtan på mina vovvars avtryck.

 

Tatueringen har inte läkt helt ännu. man ser lita sår här och där. 








 

 

 


RSS 2.0